Friday, 14 April 2023

Sri Nageswarar Temple /ஸ்ரீ நாகேஸ்வரர் கோவில், குன்றத்தூர் / Kundrathur, ( Chennai Metropoliton area ), Kanchipuram District, Tamil Nadu.

Since Sri Sekkizhar established this temple similar to Thirunageswaram, at Kumbakonam and called this temple as vada Nagecharam. This is one the Navagraha Temples around Chennai and Rahu Parihara Sthalam. The Lord has all the powers similar to Kumbakonam temple. This is very near to Bus stand and about 200 meters off main road.

 The 5 tier Rajagopuram
Moolavar    : Sri Nageswarar
Consort      : Sri Kamakshi Amman.

Some of the important features of this temple are…
The temple is facing east with a mandapam at front. On the top of the mandapam sudhai sirpam of Shiva and Parvathi marriage. The Rajagopuram is of 5 tiers.  Dwajasthambam, balipeedam and Nandhi mandapam are at front of sanctum sanctorum. In koshtam Vinayagar, Dakshinamurthy, Vishnu ( in place of Lingothbavar ), Brahma and Durgai.

In the outer prakaram sannadhi for Suryan, Sekkizhar,  Navagrahas, Saneeswarar.

In the inner prakaram, sannadhi for Sekkizhar, Suryan, Sri Sundarar ( In sitting posture – a rare moortham ) with Paravai Nachiyar, Nalvar, Nagars, Somaskandar, Kasi Viswanathar, Arunachaleswarar ( there is a hear say that moolavar head was broken a little. Hence people decided and replaced with the present Arunachaleswarar moortham and thrown the old moortham in the Suryapuskarani, the temple tank. The tank water becomes red. In one of the sivanadiyar’s dream Iraivan appeared and told the old moortham to be installed back. So the old moortham was installed again and the new moortham was kept in the prakaram behind Moolavar ), Sri Lakshmi, saraswathy, Veerabahu, Valli Devasena Subramaniar ( Urchavar and moorthams), Palliyarai, Chandikeswarar and Saba mandapam.

Ambal is facing south in a separate sannadhi in maha mandapam before the main sanctum. 

HISTORY AND INSCRIPTIONS
There are about 45 Inscriptions around the sanctum wall. The sanctum is with artha and maha mandapam. As per the inscriptions the temple was built during Kulothunga Chozhan Period ie 1070 CE. The inscriptions also speaks about donations made for Burning lamp, Iraivans Amuthu, Three kala Pooja. The Kings and persons mentioned in the inscriptions are Kulothunga Chozha-I,  Veera Rajendran, Rajarajan-III, Veerakanda Gopalan, Koperunsingan, Sundara Pandiyan, Kulasekara Pandiyan, Ekambaranatha Sampuvarayan, Vijayanagara Kings Kambannan and  Hariharan,

The temple is maintained by the trustees of Senguntha Mudaliyar appointed by Sekkizhar Peruman.

குன்றத்தூரில் திருநாகேஸ்வரர் அல்லது சடையாண்டீஸ்வரர் என்ற கோயில் பிரசித்தி பெற்றது. சேக்கிழார் பெருமான் கும்பகோணம் அருகில் உள்ள திருநாகேஸ்வரம் கோயிலை மனதில் கொண்டு இக்கோயிலை அதே மாதிரி கட்டியதாகக் குறிப்பிடுவர். இக்கோயில் திருச்சுற்றில் சேக்கிழார் சன்னதி உள்ளது. இக்கோயிலில் 45 கல்வெட்டுகள் பதிவு செய்யப்பட்டு உள்ளது.
Thirunageswarar was also called as Sadaiyandeeswarar. This temple was constructed similar to Kumbakonam Thirunageswaram. There is a sannidhi for Sekkizhar in the praharam. 45 inscriptions are recorded from this temple.

குலோத்துங்க சோழனின் கி.பி. 1182  ஆண்டு கால்வெட்டு, சேக்கிழான் பெருமானான துண்டக நாடுடையான் என்பவன் விளக்கெரிக்க பணம் அளித்ததைப் பதிவு செய்கின்றது. துண்டக நாடு என்பது தொண்டை நாடாகும்.
Kulothunga Chozha’s 1182 CE year inscription records the endowment of burning a lamp by Thundaka nadudayan. For the same money was gifted.

குலோத்துங்க சோழனின் மற்றொரு கல்வெட்டு,  இவ்வூரினை ஜீவிதமாக உடைய உழந்தை உடையான் வடுகநாதன் என்பவன் ஒவ்வொரு மாதமும் ரேவதி நட்சத்திர நாளில் இக்கோயிலில் உள்ள இறைவனுக்கு விசேட பூஜை செய்விக்க நன்கொடை வழங்கி உள்ளான் என்பதைப்பதிவு செய்கின்றது. ரேவதி நட்சத்திரம் சேக்கிழார் பிறந்த திருநட்சத்திரம் என நம்பப்படுகிறது.
Kulothunga Chozha period inscription records the endowment of conducting a special pooja to Shiva, every month on Revathi Nakshatra day. It is believed that Sekkizhar’s birth star was Revathi.

மற்றொரு கல்வெட்டு இக்கோயிலில் கி. பி. 1192இல் கம்பவாண நாச்சியார் என்ற தேவி திருவுருவினைக் குலோத்துங்கச் சோழ கண்ணப்பன் பஞ்சநதி கம்பவாணனான வீரமண்டத்தூசி என்பவன் நிறுவினான் என்பதைப்பதிவு செய்கின்றது.  தற்போது இத்தேவியே காமாட்சி என வழங்கப்படுகிறார்.
1192 CE, inscription records the establishment of KampavaaNa Nachiyar’s image by Kulothunga Chozha Kannappan Panchanadi Kampavanan alias Veeramandathusi. The Kampavaana Nachiyar is being worshiped as Kamakshi Amman now.

கி.பி. 1197 இல் சித்திரமேழிநங்கை என்ற தேவரடியார் விளக்கு எரிப்பதற்காகத் திருவுண்ணாழிகைச் சபையாருடன் ஒப்பந்தம் செய்துள்ளாள். இதே ஆண்டில் உய்யவந்தானான திருவுண்ணாழிகை நங்கை என்ற தேவரடியாரும் இதே போன்ற ஒப்பந்தத்தைச் செய்துள்ளாள்.
The 1197 CE inscription records that  a Devaradiyar called Chitramezhinangai had agreement with ThiruvuNNazhikai for burning a lamp. In the same year Uyyavanthan alias ThiruvuNNazhikai Nangai also made a similar agreement.

முதல் குலோத்துங்க சோழனின்,  கி. பி. 1201 ஆம் ஆண்டு கல்வெட்டு, நாச்சியாள் நாற்பத்தெண்ணா மாணிக்கம் என்பவளும் திருமடை விளாகத்தில் வாழ்ந்த உடையாரான அலங்கார சுந்தரரும் விளக்குகள் வைக்க நன்கொடை அளித்துள்ளனர் என்பதை பதிவு செய்கின்றது.
Kulothunga Chozha-I’s 1201 year inscription records the endowment of buring lamps by Nachiyal Narpathonna Manickam and Udayar alias Alangara Sundarar, who lived in Thirumadai Vilagam.

கி. பி. 1206 ஆண்டு கல்வெட்டு  குன்றத்தூர் ஊரவர் இக்கோயிலுக்குத் திருவூடற்பட்டியாக நிலம் வழங்கி உள்ளனர். திருவூடல் என்பது திருவுலாவின்போது இறைவனைக் கண்டு பெண்கள் மோகம் கொள்ள அதையறிந்த காமாட்சி தேவியார் ஊடல் கொள்வார். சுந்தரமூர்த்தி அவ்விருவர்க்கும் சந்து செய்து ஊடலைத் தீர்த்து வைப்பார். இதனை ஓர் சிற்றிலக்கியமாகவும் புலவர்கள் பல ஊர்களில் படைத்துள்ளனர். குறிப்பாக வீழிநாதர் திருவூடல் என்பது திருவிழிமிழலை தலத்துடன் தொடர்புடையது. அச்சில் வராத இவ்வூடலை ஓலைச் சுவடியிலிருந்து நகல் செய்து இந்நூல் ஆசிரியர் திருவீழிமிழலை கும்பாபிஷேக மலரில் இடம்பெறச் செய்துள்ளார்.
The 1206 CE inscription records that Kundrathur villagers gifted land as Thiruvudarpatti. Thiruvudar- means during thiruvizha, the Village ladies fell in love with Shiva’s beauty. On seeing this Kamakshi Devi will get anger on Shiva. Sundarar pacifies Kamakshi Devi. This was written as a Literature by the poets. The similar celebration will also be held in Thiruveezhimizhalai temple also.

கி. பி. 1211 ஆம் ஆண்டு கல்வெட்டு கண்ணப்பன் ஆதிநாதன் மனவாலய முகந்தானான சித்ரமேழி மலையரையன் என்பவரும் ஊற்றுப்பாக்கம் கிழான் பொன்னாண்டி என்பவரும் விளக்கு எரிக்க கொடை அளித்துள்ளனர்.
The 1211 CE inscription records the endowment of burning lamps  by Kannappan Adinathan Manavalaya Mugundan alias Chitramezhi Malaiyarayan and Kizhan Ponnandi of Ootrupakkam.

கி. பி. 1226 ஆம் ஆண்டு கல்வெட்டு வடுகனான குன்றத்தூர் நாடாழ்வானின் மகன் எழுத்தறிவான் என்ற பெயருடைய நாவிதன் இக்கோயிலில் விளக்கெரிக்க முதலீடு அளித்துள்ளான்.
1226 CE inscription records the endowment of burning a lamp by Vadugan alias Kundrathur nadalvan’s son Ezhutharivan, a barbar by profession. For the same he had deposited money.

மூன்றாம் இராசராசனின் கி.பி. 1240 ஆம் ஆண்டு கல்வெட்டு ஊற்றுக்காட்டுக் கோட்டத்து மருதம் என்ற ஊரைச் சேர்ந்த பெரும்பாணன் குன்றப்பெருமாளான சோழகேரளனும் அவன் மகன் மூவேந்ததாசனும் வெள்ளந்தாங்கினார் என்பவர் சார்பில் இக்கோயிலுக்குப் பொற்பட்டம் வழங்கியுள்ளனர் என்பதைப் பதிவு செய்கின்றது.
Rjaraja-III’s 1240 CE inscription records the gift of Golden Pattam, on behalf of Vellanthanginar by Perumbanan Kundraperumal alias Chozha Keralan and his son Muventhadasan of Marudham Village in Utrukattu Kottam.

மூன்றாம் இராசராசனின் வேறோர் சாசனம் ஜெயங்கொண்ட சோழமண்டலத்துப் பேரூர் நாட்டு நெற்குன்றம் கிழவனான ஆதிநாயகன் அங்கிப் பிள்ளை என்பவன் இக்கோயில் திருவுண்ணாழிகை சபையிடம் விளக்கெரிக்கப் பணம் அளித்த செய்தியைக் குறிப்பிடுகிறது. நெற்குன்றம் இதே பெயரில் பூந்தமல்லி நெடுஞ்சாலையில் உள்ளது.
Rajarajan-III’s document / inscription records the endowment of burning a lamp by Kizhavan alias Adinayagan Angipillai, of Jayangonda Chozhamandalathu Perur Nattu Nerkundram. For the same he had given a gift of money to this Temple’s Thiruvunnazhigai.

குன்றத்தூர் பகுதிக்கென தனி அளவுகள் இருந்தன என்ற விவரம் ஒரு கல்வெட் மூலம் தெரியவருகிறது 'கண்டர்கண்டன்' என்றும் அமைத்த நாராயணன் நில அளவுகோல் என்றும் அவை பெயர்களைப் பெற்றிருந்தன என்று அளிகிறோம்.
There is a separate measurement scale called kandarkandan also called as Narayanan scale was used in this Kundrathur area for measuring Lands.

கி.பி.14ஆம் நூற்றாண்டு கல்வெட்டு மாறவர்மன் குலசேகர பாண்டியன் ஆட்சிக் காலத்திலும் சேக்கிழான் வல்லான் என்பவரும் செல்வன் உத்தமச் சோழபல்லவரையன் என்பவரும் இக்கோயிலுக்கு நிலம் விற்றுள்ளனர். உத்தமசோழப் பல்லவரையன் என்பது சேக்கிழார் பெருமானுக்கு வழங்கப்பட்ட பட்டமாகும். அப்பட்டப் பெயரைச் சூடியிருந்த ஒருவர் இவ்வூரி வாழ்ந்துள்ளமை கல்வெட்டு மூலம் அறிகிறோம்.
The Pandya King Maravarman Kulasekara Pandyan’s period  ir 14th century inscription  records the sale of land to this temple by Sekkizhan Vallan and Selvan Uthama Chozha Pallavarayan. Uthama Chozha Pallavarayan is the title given for Sekkizhar. It is to be noted that. A person lived in the Sekkizhar’s title name.

திருநாகேஸ்வரர் கோயில் கருவறை மேற்குச் சுவரில் உள்ள கோப்பெருஞ்சிங்கனின் 7 ஆவது ஆட்சியாண்டு கல்வெட்டு கோயில் தேவரடியாள் பொன்னாழ்வார் மகள் பிறையணி நுதல் குட்டத்தில் எழுந்தருளிவித்த தட்சிணாமூர்த்தி தேவர்க்கு ஒரு சந்திவிளக்கு வைக்க 3 பழங்காசு அளித்ததைக் கூறுகிறது. கோஷ்டம் என்ற வடமொழிச்சொல் குட்டம் என வந்துள்ளது. இவ்வூரைச் சார்ந்த மூன்று செப்பேடுகள் கண்டறியப்பட்டன ( A. R. E. 1956-57 No's 51-53 ). 
Koperunchinga’s 7th reign year inscription, on the Sanctum Sanctorum, records the endowment for burning a sandhi lamp at Dakshinamurthy in the Kuttam / Koshtam / niche by devaradiyal Ponnalwar’s daughter Piraiyani Nuthal. For the same 3 pazhang kasu was gifted to the temple . The Koshtam in Sanskrit is mentioned Tamil as Kuttam.

கி.பி. 1546 இல் விஜயநகர மன்னர் திருநாகேஸ்வரம் வந்துள்ளார் என்பதை ஒரு கல்வெட்டு பதிவு செய்கின்றது.
The 1546 CE inscription records the Visiting of Vijayanagara King visited this temple.

மற்றொரு சாசனம் சூரியகவியின் மகளான சிதம்பர கவிக்கு இவ்வூரில் நிலம் இருந்து இவர் நாகேஸ்வரமுடையாருக்குத் தானம் செய்துள்ளார் என்பதைத் தெரிவிக்கின்றது. விளக்குகள் பல வைக்கப்பட்டுள்ளன. சேக்கிழாருக்குத் தனியாகக் கோயில் உள்ளது. சேக்கிழர் மரபில் வந்தவர் இவ்வூரில் குளம் எடுத்ததை ஒரு சாசனம் கூறுகிறது. (. . 15)  
Another inscription records that  Suryakavi’s Daughter Chodambara kavi’s endowment of burning lamps.
Also another inscription  records that a tank was excavated by one of the descendent of Sekkizhar.
Ref:
தொல்லியல் நோக்கில் காஞ்சிபுரம் மாவட்டம், ச. கிருஷ்ணமூர்த்தி. 

 The inscription – almost all are very difficult to read due to painting - Kulothunga Chozha period

LEGENDS
It is believed that the Moolavar was installed and worshiped by Sekkizhar. This is Rahu dosha parihara sthalam and one of the Navagraha sthalam around Chennai.

 Rahu - Nagar
TEMPLE TIMINGS :
The temple is kept open between 06.00 Hrs to 13.00 Hrs and 15.30 Hrs to 20.30 Hrs

CONTACT DETAILS :
Office phone number is 044 24780436 may be contacted for further details

HOW TO REACH :
Town buses are available from Vadapalani, Tambraram, Broad Way.
Town bus nos are 88 series, M 89, M60, 60A and 66.

LOCATION OF THE TEMPLE: CLICK HERE


  Rishaba mandapam
 Sri Sekizhar sannadhi
 Moolavar vimanam
 Moolavar vimanam
 Amman Sannadhi Vimanam
 Stucco dwarapalakar at the entrance of the mandapam
 Dwarapalakar at the entrance of sanctum Sanctorum
 Sri Sundarar with Paravai Nachiyar – in sitting posture – a rare murti to see 
 Somaskandar

Sri Arunachaleswarar - There is a hear say that moolavar head was broked a little. Hence people decided and replaced with the present Arunachaleswarar moortham and thown the old moortham in the Suryapuskarani, the temple tank. The tank water becomes red. In one of the sivanadiyar’s dream I raivan appeared and told the old moortham to be installed back. So the old moortham was installed again and the new moortham was kept in the prakaram behind Moolavar.
 
 Sri Valli Devasena Subramaniyar 
 Sri Valli Devasena Subramaniyar 
 Sekkizhar
 Suryapuskarani – The Temple Tank with Neerazhi mandapam 
 Ducks are kept in a pool of water  
 Sekizhar Manimandapam arch
Thirumurai parayana koodam

SEVAS IN ACTION



---OM SHIVAYA NAMA :---

No comments:

Post a Comment